ULEI MOTOR Ani | Specificatii | Masini | Observatii | Ulei Motor METABOND | dupa 2000 | ACEA 2004: A3/B4 | Volkswagen, Audi, Seat, Skoda cu filtru de particule | pana la 50.000 km | LLX 5W30 | dupa 2000 | ACEA 2004: C3 | BMW, Mercedes, alte cu filtru de particule | pana la 40.000 km | C3 LSX 5W30 | 1990-2000 | ACEA A3/B4-07 C3 | Volkswagen, Audi, Seat, Skoda | sistem de injectie PD TDI | PD TDI 5W40 | 1990-2000 | ACEA 2004 A3/B4 | toate: benzina, diesel, turbodiesel fara filtru de particule | sintetic | TOP 5W40 | 1990-2000 | ACEA 2004 A3/B4 | toate: benzina, diesel, turbodiesel fara filtru de particule | semisintetic | SPEED 10W40 | 1980-1990 | ACEA E2 | toate benzina, diesel, turbodiesel | mineral, autoturisme si camioane | UNI 15W40 | inainte 1990 | ACEA A2/B2 | toate benzina, diesel, turbodiesel | mineral, numai autoturisme | STAR 15W40 | inainte 1980 | API SF/CC | benzina, diesel fara turbo | mineral | HARD 15W40 | 1990-2000 | ACEA A3/B3-04 | benzina, diesel, LPG | minerale. Motoare uzate inainte de reparatii capitale | CLASSIC 20W50 | | | TIR | | | dupa 2000 | ACEA E4/E6 | toate cu filtru de particule: EURO IV, EURO V | | TIR LS 10W40 | 1990-2000 | ACEA E4/E5/E7 | toate fara filtru de particule: EURO III, EURO IV | | TOP TIR 10W40 | inainte 1990 | ACEA E3 | toate cu turbo sau fara: EURO II, EURO III | | TIR 15W40 | | | Transmisie | | | | API GL-5 | transmisie neautomate | cutii de viteza manuale | GL-5 75W90 | | GM Dexron IID | transmisie automate: autoturisme, camioane | Nu sisteme FORD M2C-33F sau G | ATF IID | | GM Dexron III | transmisie automate si semiautomate | sisteme servodirectie, sisteme hidraulice | ATF III | | | Utilaje Agricole | | | | | motor diesel, turbodiesel, transmisie mecanice, sisteme hidraulice, frana umede | Ulei universal tractoare, masini agricole | STOU 10W40 | | | transmisie mecanice, sisteme hidraulice, frana umede, cutie de viteza | Universal transmission tractor oil | UTTO MP | | | transmisie mecanice, sisteme hidraulice, frana umede, cutie de viteza | Ulei universal utilaje agricole | UTTO FR | | | Buldoexcavatoare | | | | API GL-5 LS | Buldoexcavatoare cu diferentiale autoblocante si cu frana umeda | Ulei universal | TRANS TP 80W90 | | | Sisteme Hidraulice | | | | | | | HV-VG 46 | | | | | HV-VG 48 | | | | | HLP-VG 46 | | | | | HLP-VG 48 | | | Motoare 2 TIMPI | | | | RACING APPROVED, API TC | motociclete, motorete, utilaje de gradina, motoare 2 timpi | sintetic. ulei de curse | 2T sintetic | | API TC | motociclete, motorete, utilaje de gradina, motoare 2 timpi | semisintetic. ulei de curse | 2T semisintetic | ***EXPLICATII DE LA CUNOSCATORI:ULEI MINERAL, SINTETIC, SEMISINTETIC ULEI MINERAL este optinut direct prin rafinarea petrolului. ULEI SINTETIC este optinut prin sinteza chimica. ULEI SEMISINTETIC este un amestec din amandoua, fara ca niciun producator sa specifice procentele. CLASIFICARE ULEI Uleiurile sunt clasificate in doua sisteme. Un sistem determina vascozitatea uleiului (SAE) si celalalt determina nivelul lui de performanta (ce ulei trebuie folosit pentru fiecare tip de motor). SAE = Society of Automotive Engineers API = American Petroleum Institute (Norme SUA) ACEA = Association Costructeurs Europeens Automobiles (inainte de 1993 era CCMC = Committee Constructors of Market Common) NORME SAE Gradul de vascozitate SAE este un sistem bazat pe masurarea vascozitatii, acest lucru fiind facut in urma unor teste. Sistemul mentionat a stabilit 11 clasificari in functie de vascozitatea uleiurilor de motor: SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W, SAE 20W, SAE 30, SAE 40, SAE 50 si SAE 60. ULEI MONOGRAD este indicat cu SAE xx, unde vascositatea xx este fluiditatea uleii la temperatura de +100 C. Un numar mai mare este pentru un ulei mai dens, care suporta temperature mai ridicate. ULEI MULTIGRAD este indicat cu SAE yyW-xx, unde yy este fluiditatea uleii la temperature mici; mai mic este yy mai mult ulei suporta temperature scazute. xx este vascozitatea la temperatura de +100 C. Exemplu: SAE 15W-40 Primul numar cu W desemneaza proprietatile uleiului la temperaturi scazute. Celalalt numar caracterizeaza proprietatile la temperaturi ridicate. Exemplu pentru un motor Diesel, un ulei 15W da o protectie pana -15 C. Pentru clime mai rece se foloseste ulei 10W, 5W sau 0W pentru clime polari. NORME API API Norme S=Service pentru motoare benzina API SJ calitatea maxima actuala API SH (1992-2000) API SG (Martie 1989-1992) API SF (1980-1988) Mai veche: API SE, API SD, API SC, API SB, API SA API Norme C=Comercial pentru motoare Diesel API CH-4 (1998) API CG-4 (1995) API CF-4 (1990) API CF 2 (1994) pentru Motoare Diesel 2 timpi API CF (1994) Mai veche: API CE, API CD II, API CD, API CC, API CB, API CA |